A grillezés 5 alapszabálya

2019. április 25. decolady
  1. Megfelelő grillező és alapos előkészületek – fél siker!

A grillezés klasszikusa – a faszenes grill: eredeti, különleges ízt ad az ételeknek – ha tehetjük, ilyet használjunk! A kisebbek praktikusan szállíthatók, ha legalább 6 személyre grillezünk, akkor válasszunk egy minimum 65 cm átmérőjű grillt.

fastimagehandler.jpg

A faszenes grill helyett  gázzal működő grillek tiszták és egyenletesen biztosítják a hőt – azoknak jó megoldás ez, akik otthon, gyorsan szeretnének valamit meggrillezni. Sokan esküsznek az elektromos grillekre – ezek is gyorsak, ideálisak erkélyre, kisebb társaságnak és egyszerűen tisztíthatók.

gombgrill.jpg

Fektessünk hangsúlyt az alapos előkészületekre grillezés előtt, mivel az ételt és a tüzet nem hagyhatjuk ott: tegyük ki a szükséges tálakat, eszközöket, fűszereket, olajat és magát a grillezendő ételt, hogy minden kéznél legyen. Egy hosszú nyelű grillforgató lapát és grillcsipesz, alumínium  csepegtető tálcák,  jól szigetelt grillkesztyű és esetleg egy kis óra nagy segítség lehet.

fastimagehandler_2.jpg

  1. Pácolás és nyárs

A fűszeres olajos pác, kiváló aromát ad és puhítja a steaket, csirkehúst és, zöldségeket. Főként vörös húsokhoz adjunk mindig valami savas folyadékot: balzsamecetet, citromlevet vagy bort – ez segít fellazítani a hús szerkezetét – ettől puhább lesz a hús.

Helyezzük a grillezendő húsokat, zöldségeket grillezés előtt legalább 2 órára sótlan páclébe és tároljuk egy lehetőleg fém tálban a hűtőszekrényben  (ne legyen a tál műanyag és ne zárjuk le légmentesen!) Zöldségpácoláshoz elég a fél óra. A pácolt húst töröljük szárazra, szedjük le róla a nagyobb fűszerdarabokat, vágjuk át több helyen a nagyobb inakat és zsírereket –így sütés közben nem fog összeugrani a hús.

A saslik vagy grill – nyárs esetén praktikus trükk: áztassuk be vízbe a nyársat fél órára grillezés előtt. Ha nagyon omlós csirkehúst vagy halat, lazacot szeretnénk nyárson grillezni, biztosabban megmarad a hús a nyárson, ha két botot használunk és azokat egymást keresztezve szúrjuk bele a húsba.

17037773.jpg

 Grillezés – mit, hol süssünk?

Ha vendégeket várunk, kezdjük meg a sütést kb. 3/4 órával hamarabb, hogy ha megérkeznek, hamarosan meg is tudjuk őket kínálni.

A hamburger húst, steaket, csirkemellet gyorsan, közvetlen lángon sütjük, a nagyobb húsokat, egész csirkét ne tegyük közvetlenül a tűzre, hogy a hús belseje is átsüljön anélkül, hogy kívülről megégne. Ehhez tegyük a parazsat a grill egyik felére – oda, ahol a gyorsan átsülő ételeket készítjük. Ahol nincs parázs, ott süthetjük a nagyobb húsokat vagy itt tarthatjuk melegen a már megsült ételeket.

18052762.jpg

Grillezett steak, hal, zöldségek és desszert

Steak grillezése: Közvetlen lángon gyorsan pirítsuk meg először a min. 2,5 cm vastag húst, majd a grillnek azon az oldalon, ahol nincsen parázs, süssük át hosszabb ideig, hogy a hús belseje is átsüljön. Vágjunk bele egy késsel a steak alsó felébe és vizsgáljuk meg a színét, hogy átsült –e.

Halak grillezése: Ne füstölt vagy pácolt halat válasszunk! A hal könnyen odatapad a grillrácshoz, ezért gyorsan, erős parázson süssük, az egyik oldalát hosszabban, enyhén ropogósra és csak egyszer fordítsuk meg. Óvatosan vegyük le a halat grillforgató lapáttal a rácsról. Egész halakat tanácsos grillkosárban, grillcsipesszel sütni, de akár grillfóliába csomagolva is elkészíthető csíkokra vágott lilahagymával, paprikával, cukkínivel és rozmaringággal.  Tehetünk hozzá egy kis citromlevet és olivaolajat is a fóliába, amit először zárva, majd  rövid ideig nyitva grillezzünk át.

fastimagehandler_5.jpg

A parázsban sült, fóliába csomagolt burgonya mellett nagyon finomak a grillezett zöldségek: pl. töltött paprika- vagy gombafejek, pácolt cukkíni, mozzarellával töltött paradicsom vagy egészben grillezett csöves kukorica. A hagyma és fokhagyma még ízletesebbé teszi az ételeket. pikáns szószokkal, grillvajjal tálalva igazi ínycsiklandó falatokat készíthetünk.

Kísérletezzünk bátran gyümölcsökkel is, a banán, ananász, alma és barack nagyon finomak grillezve.

fastimagehandler_3.jpg

  1. Grillezni - egészségesen

A grillezés egészséges, ha ügyelünk a következőkre: a grillhús pácolásához olyan növényi olajat használjunk, ami jól bírja a magas hőmérsékletet és megőrzi grillezéskor az ízeket.

Állítsuk a grillt mindig szélcsendes helyre, nehogy hamu szálljon az ételre, mert elrontja az ízét és nem egészséges!

Ne öntsük le a grillezni valót és a faszenet semmilyen folyadékkal (vízzel, sörrel, zsiradékkal vagy páclével) – egyrészt a folyadék kifröcskölése égési sérüléseket okozhat, másrészt grillezés közben az ételre öntött folyadék azonnal megég. Ha a grill fellángol, vegyük le gyorsan az ételt a rácsról vagy csak mozgassuk egy kicsit odébb, ahol nincsen láng és várjuk meg amíg a tűz lecsendesedik.

 

  1. Grilltisztítás - alufóliával

Addig tisztítsuk meg a grillrácsot, amíg meleg – így sokkal könnyebben leoldódik a rátapadt pác és húsdarabkák is. Egy vastag darab alufóliát gyűrjünk össze, ezt fogjuk meg grillkesztyűvel vagy egy grillcsipesszel és azzal dörzsöljük át a rácsot. Ezzel a módszerrel grillezés közben is tisztíthatjuk a rácsot, hogy ne égjen rá vastagon semmi sem.

23226584.jpg

A fentiek betartásával mennyei grill ételeket készíthetünk. Grilleket és a grillezéshez szükséges kiegészítőket nagy választékban találhatunk a kika áruházakban. Jó étvágyat!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://decolady.blog.hu/api/trackback/id/tr6414785324